Vänner som tar mer energi än ger.

 
 
 
Jaa, att lägga ner energi på människor och att få något tillbaka, det är något jag det senaste 1-2 åren gett upp hoppet om. Endel funkar helt enkelt så, endel människor har bara sig själva att tänka på att alla andra lixom bara försvinner.

Jag blir lätt glad å andras vägnar, ställer upp mycket och lägger ner både tid och energi på att stötta mina vänner när de har det tufft. Jag är lyhörd och lyssnande och när mina vänner pratar om sina problem sitter jag och lyssnar och bekräftar. Det gör mig absolut ingenting. Jag vill stötta mina vänner när de har det tufft.
Men flera personer har kommit in ens liv och sedan gjort en så förbannat arg, besviken och ledsen. Förr grubblade jag mycket, tänkte & var ledsen. Jag försökte in i det sista att "rädda" det hela. Men nu för ett tagsedan när jag fick nog igen, så rynka jag bara på pannan och kände, "som om jag bryr mig?" och faktiskt kändes det skönt. Jag kände att vill man bete sig på ett sådant egoistisk sätt dag in dag ut, månad in månad ut då kvittar det faktiskt för min del. Gå vidare så går jag vidare med dom som faktiskt inte bara tar energi utan ger energi <3
 
Min slutsats:
Låt inte såna här människor ”ta över” ens vardag. Få ut känslorna och försök att kanske göra något åt problemet. Viktigast av allt: Försöka att alltid följa ”Behandla alla som du själv vill bli behandlad”. Men samtidigt…det räcker inte alltid med att vara för snäll, man måste våga stå upp för sig själv också.
 

Kommentarer
Postat av: Frida axelsson

Så sant! Precis så tänker jag med, och speciellt nu när man blivit äldre och har så fullt upp med allt, så vill man och kan bara fokusera på de verkliga äkta vännerna som man alltid vet att man har oavsett. Man ska aldrig kämpa för att behålla någon som inte är värd det :)

2013-01-10 @ 22:21:16
Postat av: lina

Mycket bra skrivet malpe<3 så sant så=)

2013-01-11 @ 16:26:29
Postat av: marros

WORD <3

2013-01-11 @ 18:23:04
URL: http://marr0s.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0