Magen är full och huvudet trött.

 
God kväll!
 
Dagen började tidigt, Oliwer var fasen inte lätt att få liv i kl halv sju i morrse. Han låg och myste under täcket med snuttis och kollade på barnkanalen. Gjorde ordning mig i lugn och ro men när det var hans tur så protesterade han totalt. "soooova" "kolla barn naaalen" sucka han. Men när jag sa att dom andra barnen på dagis skulle äta frukost utan honom om han inte skynda sig så fick han fart i benen minsann =) Jag tänkte att jag skulle vara duktig i morrse så jag tog en promenad till jobbet. Vart lite nervös att jag inte skulle hinna komma i tid om jag gick men en snabb power walk senare var jag framme på 20 min :) Dagen har gått i super fart på jobbet, bullbak inför morgon dagen då det är kanel bullens dag. Så gissa om det luktade gott i köket! Muuums! :)
 
När klockan sedan slagit tre var det en snabb promenad till dagis för att hämta Oliwer, sedan kom Lina upp så då promenerade vi bäcka rundan också. Man får passa på medans det inte regnar att vara ute i friska luften =)
 
När vi väl kommit hem var vi alla tre trötta och hungriga så då började vi laga mat som tog en eeeevighet kändes det som. Vi lagade en lins gryta som verkligen passade en höst dag som denna! Och till det bakade vi foccatia bröd med oliver i.
 
Mustig linsgryta
 
2,5 dl torkade röda linser
En burk krossade tomater örter
En burk krossade tomater chili
Ett paket "sopp, grytbas"
(olika rotfrukter i ett paket, finns vid grönsakerna)
4 potatisar
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 lagerblad
3 dl grönsaksbuljong
Salt och svartpeppar
turkisk yoghurt

Gör så här
 
Hacka lök och vitlök och stek mjuk i lite rapsolja. Slå på buljong och lägg därefter i rotfrukter skurna i bitar.
Tillsätt tomater och kryddor och låt koka upp. Sänk värmen och låt grytan småputtra i ca 40 min, eller tills rotfrukterna känns klara.  Linserna sköljs och läggs i den sista kvarten.

Servera med en klick turkisk yoghurt och en bit bröd.
 
 
Smakade riktigt bra! Den nyttiga grytan gick även hem hos Oliwer, finns ta mej fasen inget han inte äter! mm gott mamma får man höra vad man än lagar :)
 
Underbara Lina & Oliwer <3, han fick en tshirt & en skjorta efter hennes vistelse i London =)
 
 
Nu har lillkorven däckat och det skulle jag med kunna göra känns det som. Är väl egentligen inte så jätte trött bara så förbannat mätt! Jösses vad vi åt.
 
Ska ta och borsta tänderna och sedan krypa ner under täcket och kolla på efterlyst.
 
I morgon har vi sovmorgon, skönt! Jobbar stängning så i morgon är det morfar som får hämta lillkorven =)
 
Puss&kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0