Natten går tunga fjät...

 
runt gård och stuva....tjaaalalla...ja idag är det lucia. Men någon liten tomte nisse fick jag inte titta på dagis idag :( Oliwer har varit hemma hela veckan från dagis. Han har ätit dåligt och bajsat löst varje dag. Även haft ett humör från HELVETET rent ut sagt...jag skojar inte. Nu är han lite piggare men matlusten är sådär. Hans lilla magsäck har väl krympt efter denna vecka är klart.
 
Jobbade kort dag idag, tog ju ledigt eftermiddagen eftersom det skulle vara lucia firande på dagis. Men men, skönt att sluta tidigt iaf! Även fast Oliwer missade lucian så är han hel nöjd över att få varit hemma med sin pappa hela veckan. Han är sådan pappa gris så det inte är klokt!! Första året av hans liv hängde han på mig, dag&natt. Ville inte vara hos någon annan (inte ens sin pappa) utan det vara bara mamma som gällde dygnet runt. Nu därimot, är Micke hemma så är han rena monstret mot mig, han slåss, skriker & vrålar. Pappa byta blöja, pappa lägga mig, pappa laga maten, pappa klä på mig, pappa leka med mig osv osv. Listan kan göras lång. Jag duger inte alls och när jag jobbat en hel dag och säger heeej älskling och vill kramas så får jag ett skrik till svar?! Micke säger att jag inte ska ta åt mig, han är ju liten och menar inte det han säger, men jag ska vara ärlig. Det är skit svårt! Att en liten 2 1/2 åring kan såra ens känslor tror man inte. Jag vet ju innerst inne att det är en period och helt normalt att vara extremt pappig/mammig ibland men det är jätte jobbigt. Sen när Micke är borta på veckorna är han hur mysig och go som helst, jag duger som reserv =P Bara hoppas det går över snart!
 
Nu sover den lilla surisen iaf och jag har plockat i ordning i köket efter kvällens middag, flygande jakob stod på menyn ikväll. Mycket gott! Oliwer åt dock bara fetaost och tomat =P
 
Ska krypa ner i soffan och fortsätta kika på serien the walking dead. Såå sjukt spännande nu!
 
Men först ska ni få recept på julgodiset jag bakade (önske mål från Frida :)
 
Tomtefudge:
 
10-13 bitar skum tomtar
2 dl strösocker
1 dl grädde
50 gram smör
100 g vit choklad
 
Klipp skumtomtarna i bitar. Blanda ner allt utom den vita chokladen i en kastrull. Låt koka upp så allt smälter ihop. Bryt chokladen och vänd ner i smeten och rör till du får en jämn blank smet. Häll upp i smord form eller en form med bakplåtspapper och låt svalna, gärna över natten i kylskåpet. Skär sedan upp fudgen i bitar och förvara svalt. Jag ringlade smält choklad över, blev fint tycker jag :)
 
Rocky road
 
Ca 600 gram block choklad (ljus, mörk eller vit)
Två påsar bland dumle
Två nävar mini marshmallows
3 dl salta jordnötter
1 dl skalade pistage nötter
 
Skär varje dumle i tre bitar, blanda samman allt och tillsist chokladen som du smält över vattenbad. Fyll smeten (ca 3 cm tjock) i en plåt med bakplåtspapper och låt stelna i kylskåp. Skär sedan upp i stänger eller rutor :)
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Frida axelsson

Åå tack Malin! Detta ska jag testa :)
Kan tänka mig att det gör ont i mammahjärtat men det är nog så som du skrev att det är en period..

2012-12-13 @ 21:07:06
Postat av: Elin

Fullt normal period! :) Och vilken mamma skulle inte tycka att det är jobbigt men stå fast vid att både mamma och pappa gör de där sakerna med honom - trotset släpper efter ett tag :) MammiMalpe är en toppen mamma på alla sätt och vis :) <3

2012-12-14 @ 08:00:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0