Saftig banankaka.


Idag på jobbet var jag baksugen..å eftersom jurga hade tagit med ca 15
bananer att bjuda på så tänkte ja att man kanske kunde baka en banan
kaka så bananerna går åt! hittade iaf ett recept. Blev suuuper gott!

INGRIDIENSER:

3 ägg.
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 skedar bakpulver
1 tsk kanel
1 krm salt
4 st väl mogna bananer
100 gr smör
5 dl vetemjöl
1 dl mjölk.

GÖR SÅHÄR:

Smält smöret & låt det svalna. Smörj & bröa en rund form ca 22 cm i diameter.
Vispa socker & ägg pösigt gärna med elvisp som du använder i hela receptet.
Tillsätt vaniljsocker, kanel, bakpulver & salt å rör/vispa till en jämn smet.
Skala & mosa bananerna ordentligt med en gaffel, tillsätt dom mosade bananerna,
vetemjöl, smält smör & mjölk. Rör till en jämn smet.

Häll smeten i formen och grädda i ugnen i 175 grader i 45 minuter.

Jag älskar ju när kakor är kladdiga...så jag bestämde mig för att hälla
på en choklad glasyr som jag hittade på nätet.

CHOKLADFROSTING.

5 msk kakao
50 gr smör eller margarin
3 dl florsocker
2 msk grädde
1 äggvita

GÖR SÅHÄR.

Smält smöret i en bunke och rör i florsocker, kakao samt grädde.
Låt svalna. Vispa under tiden äggvitan till fast skum, vispa inte för
länge, bara tills äggvitan tjocknat. Häll i den vispade äggvitan i
chokladblandningen och rör ihop till en chokladfrosting.

Sen är det bara att bre ut den över kakan, det blev suuuper gott!
Kakan såg riktigt maffig ut...å söffet blev riktigt imponerad när hon
kom till jobbet & fick smaka på denna smaskiga kaka =)

Såhär ser banankakan ut när den är färdig. Nu fick ni ju ingen bild
på den jag bakat, hade ju som sagt choklad över den med..så min kaka
såg mkt finare å godare ut ;P


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0